2023-01-05 07:15Pressmeddelanden

Turnépremiär för skådespelaren och sångerskan Linda Byman i Jönköpings län

Linda Elaine Byman Andersson och Hans-Åke Andersson, Femtinge TeaterLinda Elaine Byman Andersson och Hans-Åke Andersson, Femtinge Teater

Skådespelaren och sångerskan Linda Elaine Byman Andersson har premiär för sin del av den rikstäckande Kulturbygdsturnén den 20 januari på Hultagårds bygdegård, Sävsjö, med Drömmen om Folkparken. Det blir ytterligare 14 turnéstopp för Linda Elaine i Jönköpings län fram till sommaren 2023.

Med många strängar på sin lyra har skådespelaren och sångerskan Linda Elaine Byman Andersson turnerat i hela Sverige med egna scenproduktioner. Sedan 2010 har hon och kollegan Hans-Åke Andersson drivit Femtinge Teater och byggde 2014 upp den egna scenen Femtinge Teaterloge utanför Sävsjö. Teaterlogen har sedan dess varit en succé och haft mer än 14 500 teaterbesökare.

– Det betyder mycket för mig som frilansande skådespelare, artist och manusförfattare, att under nio månader arbeta halvtid med detta unika kulturprojekt som Kulturbygdsturnén är! säger Linda Elaine Byman Andersson.

I Drömmen om Folkparken får vi följa med på en parkturné från norr till söder och möta en tuff brud i täckjacka i Kiruna, vännerna som följde sin idol under en hel turnésommar och världsstjärnan som besökte Finspång (vilket skapade Sveriges första mediadrev). Genom föreställningen kan du höra parkbesökarnas olika minnen som lyfter kärlek, drömmar, förväntningar och besvikelse.

– Den här turnén betyder att jag får träffa publik och arrangörer i hela länet, både nya och gamla, att framföra en egenskriven föreställning som berör och väcker nostalgi och där innehållet är en del av vår kulturhistoria, att få dela med mig av mina skådespelarkunskaper i de dramaworkshops som kommer genomföras i bygdegårdarna. Detta är ett uppdrag jag är mycket stolt över och att det görs en sådan här satsning för både kulturutövare och arrangörer i hela landet är viktigt och fantastiskt! fortsätter Linda Elaine.

Musiken som framförs är ett urval av schlager, pop och rock’n’roll med musik från Lill-Babs, Owe Thörnqvist, Rock Olga, Snoddas, Siw Malmkvist, Ola and the Janglers, Jerry Williams med flera. På scenen kommer ni att se Linda Elaine Byman Andersson tillsammans med kollegan Hans-Åke Andersson.

– Vi hoppas på en nytändning för bygdegårdarna efter pandemiåren och peppar föreningarna att våga ta steget till nya arrangemang. En bonus och fördel är att vi kommer att synas mer i media och skapa uppmärksamhet i kommunerna som påminnelse att vi finns på landsbygden. Vi sprider även med hjälp av Studieförbundet Vuxenskolan och vårt eget kulturbidrag kunskap om och ökar intresset för teater och kultur, säger Barbro Carlberg Klang, sekreterare, Jönköpings läns bygdegårdsdistrikt.

Av 700 sökande i hela landet fick Linda Elaine Byman Andersson uppdraget som Jönköpings läns bygdegårdsdistrikts skådespelare och sångerska. Det innebär att hon kommer att genomföra 15 konserter och fyra workshops (varav två för vuxna och två för de yngre) på bygdegårdar i Jönköpings län.

www.anderssonbyman.se

Tid och plats för turnépremiären

Fredag 20 januari kl. 19.00 på Hultagårds bygdegård, Sävsjö

Se ytterligare information och turnéplan: https://bygdegardarna.se/var-verksamhet/kulturbygdsturne/24-kulturutovare/jonkopings-lan-linda-elaine-byman-andersson/

Bygdegårdarnas Riksförbund gör en unik kultursatsning med 24 yrkesverksamma kulturutövare i hela landet. En kulturutövare i vart och ett av förbundets 24 bygdegårdsdistrikt.

• Kulturbygdsturnén består av 24 yrkesverksamma kulturutövare – en i vart och ett av de 24 bygdegårdsdistrikt som organisationen är uppdelad i.
  • Kulturbygdsturnén är över 500 lokala arrangemang över hela landet.
  • Kulturbygdsturnén är finansierad genom återstartsbidrag till kulturen på tio miljoner kronor via ett bidrag beviljat av Statens kulturråd.

Med stöd från

Sekreterare, Jönköpings läns bygdegårdsdistrikt