2023-01-20 07:15Pressmeddelanden

Turnépremiär för Våtmark i Västerbotten

Våtmark - Nina Grigorjeva och Sandra Berggren. Foto: Annie BjörkmanVåtmark - Nina Grigorjeva och Sandra Berggren. Foto: Annie Björkman

Musikgruppen Våtmark har premiär för sin del av den rikstäckande Kulturbygdsturnén den 3 februari på Norums bygdegård, Ljusdal. Det blir ytterligare 14 turnéstopp för Våtmark i Västerbotten fram till sommaren 2023.

Med vackra melodier och grova texter tar gruppen Våtmark tag i den mest tabubelagda traditionen i svensk folkmusik, nämligen snuskvisor och fulvisor. Genom härlig stämsång och svängigt ackompanjemang bjuder Nina Grigorjeva och Sandra Berggren alla nyfikna öron på en rolig, spännande show med både gammalt och nytt material som är skrivet av och om kvinnor.

– Kulturbygdsturnén ger oss möjlighet att träffa en ny publik. Att dela gemenskap, skapa upplevelser, sjunga och skratta tillsammans med andra är ovärderligt. Självklart ser vi också fram emot att upptäcka nya vackra platser i Västerbotten, säger Nina Grigorjeva.

Nina och Sandra är två stämningshöjare med stort intresse för historia och tradition. Med en gedigen utbildning från Musikhögskolan i Stockholm har båda utvecklat en stor bredd inom folkmusik, klassisk musik, jazz- och populärmusik. Duon Våtmark har funnits i över fem år och spelat på festivaler så som Umefolk och Kalottspel i Norge, men också på folkhögskolor, kaféer och andra kulturscener.

– Publiken i bygdegårdarna kan förvänta sig godis för öronen, blossande kinder och många skratt. De får höra allt från medeltida ballader till omskrivna schlagers framfört på stämsång, fiol och folkliga flöjter, säger Nina.

– Det är fantastiskt att få tillgång till välutbildade musiker och i en genre som inte är så vanlig ute i bygdegårdarna och att vi kan erbjuda ett arrangemang där föreningarna inte själva behöver boka eller stå för kostnaden. Vi hoppas att vi kan inspirera föreningarna till att arrangera fler kulturevenemang, bland annat genom vår lokala kulturkatalog, säger Lotta Rydén, kontaktperson för konst och kultur i Västerbottens bygdegårdsdistrikt.

Under 2021 tilldelades duon Musikverkets projektbidrag för att träffa andra traditionsbärare, och under 2022 fick de även Statens kulturråds återstartsbidrag för att göra en ungdomsföreställning med ful- och snuskvisor. Sist men inte minst kommer Våtmark att under hösten 2022 släppa en EP med både nytt och gammalt material från deras uppåt tre timmar långa repertoar.

– Vi ser mycket fram emot turnépremiären i Norums bygdegård. Eftersom vi har genomfört många liknande spelningar förut med stor succé känns det tryggt och bra. Vi hoppas att så många som möjligt vågar ta sig dit. Oavsett hur många som kommer kommer vi att ha väldigt trevligt, avslutar Nina.

Av 700 sökande fick Våtmark uppdraget som Västerbottens bygdegårdsdistrikts musiker. Det innebär att de kommer att genomföra 15 konserter och fyra workshops (varav två för vuxna och två för de yngre) på bygdegårdar i Västerbotten.

www.vatmarkmusic.com

Tid och plats för turnépremiären

Fredag 3 februari kl. 19.00, Norums bygdegård, Robertsfors

Se ytterligare information och turnéplan: https://bygdegardarna.se/var-verksamhet/kulturbygdsturne/24-kulturutovare/vasterbotten-nina-grigorjeva/

Bygdegårdarnas Riksförbund gör en unik kultursatsning med 24 yrkesverksamma kulturutövare i hela landet. En kulturutövare i vart och ett av förbundets 24 bygdegårdsdistrikt.

• Kulturbygdsturnén består av 24 yrkesverksamma kulturutövare – en i vart och ett av de 24 bygdegårdsdistrikt som organisationen är uppdelad i.
  • Kulturbygdsturnén är över 500 lokala arrangemang över hela landet.
  • Kulturbygdsturnén är finansierad genom återstartsbidrag till kulturen på tio miljoner kronor via ett bidrag beviljat av Statens kulturråd.

Med stöd från:

Kontaktperson för konst och kultur i Västerbottens bygdegårdsdistrikt
Lotta Rydén

Relaterad media