2020-04-17 06:30Pressmeddelanden

Ungdomsprojektet Occupy Bygdegården till Värmland

Nu är det klart att Occupy Bygdegården kommer till Värmland för att öka ungas aktivitet och engagemang i bygdegårdar. Bygdegårdsföreningar i Värmland får stöd och hjälp från projektledare från Bygdegårdarnas Riksförbund att starta upp verksamheter och genomföra aktiviteter.

– Jätteroligt att vi i Värmland har fått projektet till vårt distrikt under ett år så att vi får möjlighet att utveckla barn och ungdomsverksamheten ännu mer, säger Andreas Pettersson, ordförande och kontaktperson för ungdom i Värmlands bygdegårdsdistrikt.

Projektet finansieras av Boverket och målet är att få igång mer ungdomsverksamhet i bygdegårdarna och få in fler unga ledamöter i styrelserna. Värmlands 120 bygdegårdar får nu chans till en extra skjuts med fokus på aktiviteter och arrangemang för barn och unga.

– Just nu är det en annorlunda tid vi lever i med Corona, men det gäller att kunna se framåt och då är det glädjande att vi kan skapa ännu fler barn- och ungdomsaktiviteter i våra bygdegårdar med hjälp av Occupy Bygdegården under projektperioden, fortsätter Andreas Pettersson.

Tidsperioden för projektet är augusti 2020 till juni 2021, men redan nu kan intresserade föreningar anmäla sig för att vara med.

– Bygdegården är en samlingsplats för alla och med detta projekt kan vi lyfta barn och ungdomsverksamheten och få flera yngre till våra bygdegårdar, vilket är väldigt roligt! avslutar Andreas Pettersson.

Bakgrund
Occupy bygdegården startade som ett treårigt ungdomsprojekt på Gotland 2013 som avslutades i juni 2016. Projektet var väldigt lyckat med massor av aktiviteter, nya Vi unga-föreningar och uppstart av Gotlands Vi Unga-distrikt. Ungdomarna i föreningarna arrangerar olika aktiviteter, utbildningar och verksamheter i bygdegårdarna. Sedan 2016 har projektet varit i Stockholm, Dalarna och Jämtland ett år vardera.

Läs mer om Occupy Bygdegården: https://bygdegardarna.se/var-verksamhet/ungdom/occupy-bygdegarden/

Bygdegårdarnas Riksförbund organiserar föreningsdrivna allmänna samlingslokaler. Bygdegårdar är öppna att hyra för alla som delar föreningens demokratiska värderingar. Vid årsskiftet 2019-2020 var 1447 bygdegårdar, bystugor eller liknade lokaler anslutna till riksförbundet.

Ordförande, Värmlands bygdegårdsdistrikt
Andreas Pettersson