2023-06-26 09:35Pressmeddelanden

Utomhusfilmturné i landets bygdegårdar

Foto: AdobeStockFör tredje året i rad arrangeras utomhusbioturnéer i sommar. Foto: AdobeStock

De senaste årens turnéer med utomhusvisningar av film i bygdegårdar växer så det knakar. Förra årets 27 visningar blir sommaren 2023 till nära 50 visningar. Så chansen att få sitta i gröngräset en augustikväll och se film på stor duk är i år stor. Filmstart är planerad precis till solnedgång och bra väder är beställt.

För att kunna genomföra dessa visningar har bygdegårdarna fått stöd från regionerna dels genom utlån av filmutrustning och personal, men i vissa fall även genom evenemangsstöd till de arrangerande föreningarna. Föreningarna har fått välja mellan sju filmer i olika genrer. De har i huvudsak valt de svenska titlarna i listan. För mer information om de specifika arrangemangen se även föreningarnas hemsidor och/eller sociala medier.

De bygdegårdsdistrikt som visar utomhusfilm i samarbete med respektive regioner är: Sjuhärad, Skåne, Stockholm, Sörmland, Uppsala och Värmland.

Se platser, datum och filmer: